Pengaruh Manajemen Laba terhadap Nilai Perusahaan dengan Variabel Pemoderasi Pengungkapan Tata Kelola Perusahaan
Abstract
The purpose of this study is to determine the effect of earnings management on firm value and the effect of corporate governance disclosure as a moderating variable in the relationship between earnings management and firm value. Information and data in this study include secondary data. Secondary data is obtained from the company's annual report that has been published. The approach used in this research is a quantitative approach. The sampling method in this study is purposive sampling, namely sampling using certain criteria and obtained as many as 75 data samples. The analytical method used is simple regression analysis and moderated regression analysis with residual test. The test results prove that earnings management has a positive and significant effect on firm value, but the disclosure of corporate governance as a moderation is not able to moderate the relationship between earnings management and firm value. The results of this study can be information for the public, especially for investors to be more careful in assessing companies that have good corporate values.
References
Aulia Hendra, I., & NR, E. (2020). Pengaruh Manajemen Laba Dan Perencanaan Pajak Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 2(4), 3566–3576. https://doi.org/10.24036/jea.v2i4.305
Christiana, I., & Ardila, I. (2020). Good Corporate Governance Sebagai Variabel Intervening Antara Manajemen Laba Dengan Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Manajemen, 10(1), 59. https://doi.org/10.32502/jimn.v10i1.2677
Dechow, P. M., Sloan, R. G., & Sweeney, A. P. (1995). Dechow_et_al_1995.pdf. In The accounting Review (Vol. 70, Issue 20, pp. 193–225).
Fahmi, M., & Prayoga, M. D. (2018). Pengaruh Manajemen Laba terhadap Nilai Perusahaan dengan Tax Avoidance sebagai Variabel Mediating. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 1(3), 225–238. https://doi.org/10.30596/liabilities.v1i3.2496
Franita, R. 2016. Pengaruh Kepemilikan Institusional, Kepemilikan Manajerial dan Ukuran Perusahaan terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Mediasi, Vol.05, No.02: 72-89.
Istianingsih. (2021). Earnings Quality as a link between Corporate Governance Implementation and Firm Performance. International Journal of Management Science and Engineering Management, 16(4), 290–301. https://doi.org/10.1080/17509653.2021.1974969
Kholis, N., Sumarwati, E. D., & Mutmainah, H. (2018). Factors That Influence Value of the Company Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan. Jurnal Analisis Bisnis Ekonomi, 16(1), 19–25.
Kisno, K., & Sastrodiharjo, I. (2019). Deteksi Manajemen Laba Melalui Karakteristik Perusahaan dan Beban Pajak Tangguhan. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 9865, 71–76.
Laksmi Dewi, N. M., & Dharma Suputra, I. D. G. (2019). Pengaruh Profitabilitas dan Leverage pada Nilai Perusahaan dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi, 28, 26. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v28.i01.p02
Maratun Kariimah, R. S. (2018). Terhadap Agresivitas Pajak. Jurnal Akuntansi Berkelanjutan Indonesia, 2(1), 17–38.
Nanang, A. P., & Tanusdjaja, H. (2019). Pengaruh Corporate Governance (Cg) Terhadap Kualitas Laba Dengan Manajemen Laba Sebagai Variabel Intervening Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bei Periode 2015-2017. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 3(2), 267. https://doi.org/10.24912/jmieb.v3i2.2909
Nersiyanti, Usman, H., & Hapid. (2018). Pengaruh Manajmen Laba Terhadap Nilai Perusahaan dengan Mekanisme Corporate Governance sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2014-2018).
Putri, H. T. (2019a). Pengaruh Manajemen Laba Terhadap Nilai Perusahaan pada Industri Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2015-2017. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 4(1), 51. https://doi.org/10.33087/jmas.v4i1.70
Putri, H. T. (2019b). Pengaruh Manajemen Laba Terhadap Nilai Perusahaan pada Industri Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2015-2017. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 4(1), 51. https://doi.org/10.33087/jmas.v4i1.70
Rahmadiani, V., & Barry, H. (2020). Analisis Manajemen Laba Terhadap Nilai Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2017- 2018. Jurnal Administrasi Profesional, 1(2).
Rahmawati, A., & Putri, M. N. (2020). Peran Good Corporate Governance Dalam. Jurnal Riset Akuntansi Dan Manajemen, 9(1), 63–75.
Riswandi, P., & Yuniarti, R. (2020). Pengaruh Manajemen Laba Terhadap Nilai Perusahaan. Pamator Journal, 13(1), 134–138. https://doi.org/10.21107/pamator.v13i1.6953
Sari, H. N., Astuti, T. P., & Suseno, A. E. (2018). Pengaruh Manajemen Laba dan Kebijakan Dividen Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi Kontemporer (Jako), 10(01), 46–55.
Soge, M. S. N., & Brata, I. O. D. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bei. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Ekonomi, 6(2), 1767–1788.
Sulistyanto, S. (2008). Manajemen Laba Teori dan Model Empiris (PT. Gramedi).
Wahyuni, F. (2018). Nilai Perusahaan, Indeks Tata Kelola Perusahaan dan Struktur Modal. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 13(2), 151–160.
Wibowo, D. H. (2021). Pengaruh Manajemen Laba dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Kasus Pada Perusahaan Asuransi yang Terdaftar di BEI Periode 2015-2019). 3(1), 29–35.
Winarta. et al. (2019). Manajemen Laba, Tata Kelola dan Nilai Perusahaan. Jurnal Bisnis Dan Akuntansi, 23.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.